Vanliga frågor

Ändringar i lägenhet

  • Vilka åtgärder kräver styrelsens godkännande?
    Alla åtgärder som innebär ingrepp i fastigheten eller förändring av dess utseende kräver styrelsens godkännande. Detta innefattar
    Inglasning av balkong
    Staket kring uteplatser
    – Ingrepp i bärande konstruktion eller yttervägg
    – Ändring av befintliga installationer för värme, vatten eller avlopp
    – Annan väsentlig förändring av lägenheten

Ekonomi och försäkring

  • Kan jag få hyresavierna digitalt?
    Ja. Logga in på https://revisorsringen.realportal.nu med de uppgifter som står på din hyresavi. Där kan ange en epost-adress som avierna ska skickas till. Du kan även lägga till kontaktinformation, se uppgifter om din bostadsrätt och de senaste avierna.
    Du kan också betala med autogiro.
  • Vad gäller för hemförsäkring?
    Du ska ha en vanlig hemförsäkring. Bostadsrättstillägg behövs inte då det ingår i föreningens försäkring.

Innemiljö

  • Hur fungerar uppvärmningen?
    Våra fastigheter har två system för uppvärmning:
    – Tempererad till- och frånluft med värmeväxlare (FTX).
    – Lågtempererade radiatorer.
    Dessa system är justerade för optimal ekonomi och komfort.
  • Varför är det så kallt/varmt?
    Styrelsen arbetar fortlöpande med att övervaka och optimera husens reglersystem. Målet är en innetemperatur på ca 22 grader, men variationer över tid och mellan lägenheter är svåra att undvika på grund av de många faktorer som påverkar.
    Tänk på att även luftfuktigheten påverkar den upplevda temperaturen, då torr luft upplevs som kallare än fuktig luft.
  • Varför är elementen kalla?
    Framledningen till elementen regleras baserat på utetemperaturen och det är främst under vinterhalvåret som systemet är aktivt.

Utemiljö

  • Vad betyder lampan som blinkar rött på sophuset?
    Lampan blinkar när vår pumpstation för avlopp behöver rensas eller servas. Normalt är detta inget akut så det kan dröja några dagar innan det åtgärdas.

Parkering

  • Hur gör jag för att hyra en parkeringsplats?
    Parkeringarna tilldelas efter en kö som är gemensam med Brf Transistorn. Kontakta styrelsen för att ställa dig i kön, ange om du vill ha plats i garage eller utomhus.
  • Vad kostar en parkeringsplats?
    Hyran är 550 kr/mån för garageplats och 265 kr/mån för plats ute.
  • Kan jag hyra mer än en parkeringsplats?
    Ja om det finns ledig plats, men den kan bli uppsagd med kort varsel till förmån för någon som saknar parkering.
  • Finns det möjlighet att ladda elbil?
    Ena sidan av garaget är förberedd för att installera laddare. Kontakta styrelsen om du vill veta mer.

Förråd

  • Finns det extra förråd att hyra?
    Föreningen har ett fåtal utrymmen som hyrs ut till medlemmarna. Kontakta styrelsen om du är intresserad.

Avfall och återvinning

  • Vad får jag slänga i soprummen?
    I soprummen får du bara lämna matavfall och restavfall. I soprummet utanför Transistorgatan 21 kan du även lämna tidningspapper.
  • Var slänger jag övrigt avfall?
    Förpackningar av glas, papper plast och metall lämnar du på någon av de återvinningstationer som finns runt området.
    På återvinningscentralen kan du lämna farligt avfall, förpackningar, grovavfall, el-avfall, däck, skrot, vitvaror samt kläder och textilier. Du behöver ett ÅVC-kort för att kunna lämna avfall på återvinningscentralen. ÅVC-kortet hämtas ut på återvinningscentralen och gäller för sex fria besök per år.

Varmvatten

  • Hur debiteras varmvattnet?
    Varmvattnet debiteras kvartalsvis i efterskott. Det innebär t ex att förbrukningen för juli-september kommer på avin för januari månad. Kostnaden är för närvarande 14 kr/m³.
  • Hur får jag reda på min varmvattenförbrukning?
    Du kan läsa av förbrukningen själv på mätaren som sitter bakom en dörr i trapphuset.
  • Vad händer vid ägarbyte?
    Vi tar ingen hänsyn till ägarbyte på fakturan. Styrelsen kan hjälpa er att beräkna upplupen kostnad vid överlåtelsen.

Övrigt

  • Vad gäller för garantier?
    NCC/Bonavas garantiåtagande gäller fram till 2017-12-11 och innefattar även vitvaror. Garantifel ska anmälas till Bonava.
  • Hur beställer jag nycklar till lägenheten?
    Fyll i formuläret här på hemsidan.
  • Vad ska jag tänka på vid försäljning?
    Följande måste lämnas till den nya ägaren:
    – Lägenhetens Bopärm
    – Samtliga nycklar till lägenhet, postfack och gemensamma utrymmen
    – Passertaggar
    – Två st TV-boxar med fjärrkontroll och kablar
    Nycklar och fjärröppnare till garage ska lämnas till styrelsen.